I løpet av de første
tiårene av 1900- tallet fikk vi et generasjonsskifte blant norske forfattere.
De klassiske realistene som Ibsen, Bjørnson og Kielland døde, mens Skram, Lie
og Obsfelder debuterte på samme tid. Disse forfatterne videreførte deler av realismens
arv ved at de skrev om mennesker og samfunn i en tradisjonell, realistisk form.
Den nye litteraturen som vokste frem var likevel annerledes, og ble kaldt
nyrealisme. I motsetning til realistene som gjerne satte fokus på problemer i
samtiden lå handlingen i de nyrealistiske bøkene i fortiden. Et godt eksempel
på dette er Sigrid Undset. Gun satte ofte fokus på spenningen mellom gammel og
ny tid, og fortiden og nåtidens moral, ved å legge handlingen til historiske
hendelser. Dette ser vi blant annet i triologien Kristin
Lavransdatter som ble utgitt i 1920, 20 og 22. Her er handlingen lagt
til første halvdel av 1300- tallet. Arbeiderklassen var ofte sentrum i
handlingen og gruvesamfunnet var et typisk miljø. Mens realismen i 1870- årene
ofte ble kalt kritisk realisme, var nyrealismen i større grad etisk realisme.
De stilte seg kritiske til moral og etisk problemstillinger i samfunnet.
Dannelsesromanen er en tradisjonell romantype som følger personens utvikling.
De nyrealistiske
romanene har gjerne kronologisk handling og forfatteren er skjult i teksten,
mens synsvinkelen veksler fra person til person. I realismen så man samfunnet
og dets problemer utenfra og forfatteren var derfor autoral. Oskar Braaten
skrev om kvinner og menn i arbeidsmiljøene. Hans mest kjente roman heter Ulvehiet. Knut Hamsund preget også i stor grad
denne perioden i Norge, og i 1890 slo han gjennom med romanen Sult. Dette var den første jeg- romanen og han
revolusjonerte med dette måten forfatterne på 1800- tallet hadde skrevet i
tredje person.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar